6210093_xxlהעין האנושית היא מבנה מתוחכם ויוצא מגדר הרגיל. לעין ישנם חלקים שונים העובדים יחד בתיאום מלא בכדי ליצור (ביחד עם המוח) תמונה ויזואלית של העולם החיצון. במהלך השנים התברר כי מלבד היכולת של העין לאפשר את קיומו של החוש החשוב ביותר והמרכזי לאדם (חוש הראיה) ניתן להיעזר בסימנים שונים המופיעים בעין בכדי לאתר את קיומם המוקדם של בעיות שונות – אם פיזיות ואם רגשיות. בין היתר, נהוגה שיטה האבחון המכונה סקלרולוגיה – אבחון בלובן של העין.

מהו לובן העין

לפני שנדבר על שיטת האבחון החשובה סקלרולוגיה נסביר בקצרה מהי המשמעות של לובן העין מבחינה תפקודית. העין האנושית מורכבת, כאמור, משילוב של חלקים הפועלים בתיאום. בין היתר כוללת העין את האישון (שמשמש כצמצם לקליטת אור), הקשתית (החלק הצבעוני שמרחיב או מקטין את האישון), הרשתית, הקרנית ולובן העין.

לובן העין מהווה שכבה שמקיפה את העין כולה. זוהי שכבת ההגנה של העין כפי שהעור הוא שכבת ההגנה המרכזית של הגוף כולו. תצפיות שונות שנערכו במהלך ההיסטוריה על ידי אנשי מדע, מרפאים, רופאים ומדענים (ובשלב מסוים גם אירידיולוגים) העלו שלא תמיד נשאר לובן העין אחיד לגמרי ולבן באופן מלא. שינויים בצבע העין, בגוון, בסדירות, הופעה של כתמים, נקודות צבע ותופעות אחרות מצביעים בדרך כלל לא רק על מצב בריאותה של העין או על עליה בגיל. סימנים אלה מצביעים באופן מובהק וברור גם על הימצאות פוטנציאל למחלות שונות, פגיעה באיברים שונים ואפילו מועקות נפשיות.

מה ניתן לאבחן

את התצפית על החלק הלבן של העין ניתן לבצע גם באמצעים פשוטים למדי כגון שימוש בזכוכית מגדלת וכן בכלי עזר נוספים כגון פנס מיוחד, מצלמות ואפילו תוכנת מחשב. אך יותר מהאופן שבו מתבצע האבחון של לובן העין מעניין יותר לדעת אילו תופעות, מחלות ומצבים ניתן לאתר בשיטה זו. בין היתר ניתן לאתר:

בין אירידיוליגה לסקלרולוגיה

אבחון בהתבסס על לובן העין נעשה על ידי מרפאים שונים ונטורופתים אך עיקר השימוש האפקטיבי נעשה על ידי מאבחנים ומרפאים הפועלים על פי הדיסציפלינה המכונה אירידיולוגיה. בקצרה, אירידיולוג הוא מי שמתמחה באבחון מצבים רפואיים, חולשה מולדת גנטית ואפילו מצב נפשי וקיום טראומות מודחקות על ידי אבחון של גלגל העין (האיריס – החלק הצבעוני המקיף את האישון).

ישנם אירידיולוגים שבחרו להתמחות גם בשיטת האבחון בלובן העין מתוך אמונה שיש בכך בכדי לסייע בזיהוי נכון ומדויק יותר, לפחות בחלק מהמקרים. מה שברור הוא שלובן העין כמו גם אזור הקשתית מצביעים באופן ברור ומדויק עם מצבו הכללי של האדם, על קיומן של מחלות שונות ועל הקשר בין סימפטומים שונים מכל סוג (כאבי ראש, עייפות) לבין סיבה פיסיולוגית או נפשית.

דילוג לתוכן