בצקת ואירידיולוגיהבצקת היא מצב בו עולה כמות הנוזל הבין תאי בגוף. הצטברות הנוזלים יכולה להיות באזורים שונים בגוף: בגפיים, בפנים, בבטן, סביב הריאות ואפילו בעפעפיים.

הבצקת ניתנת לאבחון באופן חיצוני רק כאשר ישנה הצטברות של מספר ליטרים בנוזל הבין תאי שאינם אמורים להיות בו אך היא מתחילה הרבה לפני כן.

הבצקת היא רק סימפטום, כאשר מקור הבעיה הוא הפרת לחצי הנוזלים בתוך כלי הדם ומחוצה להם, מצב היכול לנבוע מגורמים שונים. מהם הגורמים לבצקת? כיצד ניתן לטפל בה וכיצד יכולה האירידיולוגיה לסייע באבחון ובטיפול?

הגורמים לבצקת

בצקת עלולה להתפתח על רקע מקומי או רקע מערכתי. התפתחות בצקת על רקע מקומי יכולה להתרחש בעקבות מספר גורמים או מצבים:

גורמים מערכתיים לבצקת:

אבחון וטיפול בבצקת

בצקת היא סימפטום לבעיה רחבה יותר ולכן באבחון הבצקת ובטיפול בה יש להגיע למקור הבעיה ולתת טיפול מתאים. יעשו בדיקות שונות כמו ספירת דם, תפקודי כבד, תפקודי כליות, רמת מלחים שונים, תפקוד בלוטת התריס ועוד. מתן משתנים יעודד הפרשת נוזלים דרך מערכת השתן ויפשר את ניקוז הבצקת. עם זאת, זהו טיפול בסימפטום ולא במקור הבעיה.

כיצד יכולה האירידיולוגיה לסייע באבחון?

באירידיולוגיה, באמצעות בדיקה אחת של גלגל העין, ניתן לראות את הגוף כולו המיוצג בתוך קשתית העין. כל איבר או מערכת בגוף מקושרים אל העין באמצעות סיבי עצבים ולכן מיוצגים באזור ספציפי על פני הקשתית. אירידיולוג יוכל לבדוק האם הבעיה בעקבותיה נוצרה הבצקת קשורה ללחץ דם או שהאם מדובר דווקא על בעיה במערכת הלימפה.

הבצקת נחשבת לתהליך לא נכון לגוף אשר בהדרגה ישפיע על אזורים שונים, ממערכות פנימיות ועד מערכות חיצוניות כמו מערכת העור. בניגוד לבדיקות קונבנציונליות לגילוי מקור הבצקת, שיכולות לכלול מספר בדיקות, באירידיולוגיה ניתן בבדיקה אחת לראות את כל מערכות הגוף וכך לגלות את המקור לבעיה.

כיצד יכולה האירידיולוגיה לסייע בטיפול?

האירידיולוגיה היא שיטת אבחון. האירידיולוג יכול להמליץ על שיטות טיפול שונות שיחזירו את לחצי הנוזלים בגוף לאיזון, זאת בהתאם למקור הבעיה. הטיפול המומלץ יכול להיות טיפול תזונתי בו תהיה הפחתה או אפילו הימנעות ממוצרי מזון מסוימים המעודדים היווצרות בצקת, כמו מוצרי מזון מעודדי דלקת.

יכולה להיות המלצה על תוספי תזונה מסוימים, טיפול הומיאופתי, תרגילים שיניעו את זרימת הדם וימנעו היתקעות וצבירת נוזלים. כאשר מקור הבעיה חמור יותר יופנה המטופל לטיפול הרפואי המתאים שיתמקד במערכת ממנה נובעת הבעיה, כמו הלב, הכליות או איברים אחרים.

דילוג לתוכן