טרשת העורקיםטרשת העורקים נחשבת לאחד הגורמים המרכזיים לתחלואה ותמותה בעולם המערבי. ממש כמו לחץ דם גבוה הנחשב ל"רוצח השקט" שאינו מגלה סימנים עד לרגע קריטי בו ישנה התפרצות ונזק גדול כך גם במחלה טרשתית.

לכן, חשוב להיות עירניים לסימנים מחשידים למחלה. אירידיולוגיה היא דרך מצוינת לאבחון טרשת העורקים ולהמלצות על טיפול במחלה.

מהי בדיוק טרשת העורקים?

בעורקים עלולה להצטבר שכבה שומנית המקשה על זרימת הדם. כך העורק הופך לצר יותר. ישנו קושי באספקת הדם לאזור בו נוצרה החסימה ובו העורק איבד מגמישותו.

כלי דם רבים עלולים להיפגע מן התהליך של היווצרות הטרשת, אך ישנם אזורים מועדים במיוחד כמו עורקי הלב האפיקרדיאליים, עורקי הכליות ועורקי המעיים בחלקם ההתחלתי, אבי העורקים בחלקו הבטני ועוד.

ממה נגרמת טרשת העורקים

לטרשת העורקים ישנו גורם גנטי. מחלות לב בקרב קרובי משפחה בדרגה ראשונה בגיל צעיר- גבר מתחת לגיל 55 או אישה מתחת לגיל 65 מציבה אדם בסיכון גבוה יותר לחלות בטרשת העורקים. מעבר לכך ישנם גורמי סיכון נוספים כמו עישון, השמנה וחוסר פעילות גופנית, לחץ דם גבוה, סוכרת, רמה גבוהה של שומנים בדם. נטיה גנטית תביא לרגישות גבוהה יותר לגורמים הסביבתיים.

מהם התסמינים של טרשת העורקים?

תסמיני המחלה קשורים לאזור בו נוצרה הטרשת ומהו האיבר הנפגע בעקבות אספקת דם לקויה אליו. פגיעה בעורקים המובילים דם ללב, לדוגמה, יגרמו לתסמינים הקשורים ללב כמו כאבים וקוצר נשימה בזמן מאמץ, ובהמשך כאבים ולחץ (תעוקה) גם בזמן מנוחה.

פגיעה בעורקי הרגליים תגרום למחלה של כלי הדם הפריפריים ותתבטא גם בכאבי שוקיים וצליעה. פגיעה בכלי הדם במוח יכולה לגרום לתסמינים שונים בהתאם לאזור שנפגע כמו שיבוש והאטה בדיבור, קושי להניע את הגפיים וגם ישנה אפשרות לאירוע מוחי פתאומי.

דרכים לאבחון טרשת העורקים

ישנן דרכים שונות לאבחון המחלה, הבדיקה תלויה בתלונות החולה לגבי האזור הפגוע. הניסיון הוא לגלות את המחלה בשלבים מוקדמים ככל האפשר, תחילה באמצעות הדמיות כמו אולטרסאונד או CT.

אם ישנן תלונות על פגיעה באזור מסוים, נעשות בדיקות במאמץ של אותו איבר לבדיקת רמת התפקוד שלו. כך, אם לדוגמה התלונות מעוררות חשד לפגיעה בעורקים הכליליים ובאזור הלב נעשות בדיקות כמו בדיקת א ק"ג במאמץ, אקו לב, מיפוי לב, צינתור וירטואלי או צינתור כלילי שזו בדיקה פולשנית. טרשת בעורקים המובילים דם למוח ניתן לבדוק באמצעות דופלר של עורקי הקרוטיד.

יתרונות האירידיולוגיה כדרך לאבחון טרשת העורקים

בדיקות שונות לצורך אבחון וטיפול בטרשת העורקים יכולות להיות מתישות ותובעניות. אבחון על פי שיטת האירידיולוגיה מאפשר את בדיקת כל אזורי הגוף בבדיקה אחת. כל איברי הגוף מקושרים דרך סיבי מערכת העצבים אל העין.

כך, בבדיקת קשתית העין וגם בבדיקת הלחמית (האזור הלבן בעין) ניתן לגלות ולאבחן את מצבו של הלב וכלי הדם ולגלות אזורי פגיעה אחרים בבדיקה יסודית של מפת הגוף כולו המיוצגת בקשתית. אזור הלב, למשל, מיוצג בחלקו הימני של האישון.

כיצד נעשה האבחון?

האירידיולוג עובר בבדיקה יסודית על מפת העין כולה בדגש על אזור הלב. כך יגלה האם ישנה טרשת עורקים גם בשלבים מוקדמים ואפילו אם ישנה סבירות גבוהה להתפתחות המחלה עוד בטרם הופעת התסמינים.

הוא יגלה בעיה בזרימת הדם, יבדוק את הרכבו הכימי של הדם ויעזר בסימנים שונים כמו הרחבה של האזור המייצג את הלב, חריצים וסימנים נוספים. באירידיולוגיה ניתן לזהות את שורש הבעיה ולהמליץ על טיפול המתאים ספציפית לכל אדם.

כיצד מטפלת האירידיולוגיה בטרשת העורקים?

האירידיולוג יוכל להתאים  טיפול אישי לכל מטופל על פי הגורמים להיווצרות טרשת העורקים אצלו. לעומת תרופות קונבנציונליות הניתנות לטיפול בטרשת העורקים ומטפלות למעשה רק בסימפטומים, האירידיולוג ימליץ על טיפול שיטפל בבעיה מהשורש.

הטיפול יכול להיות בניית תכנית תזונתית אישית בהתאם לנתוניו של כל מטופל. תזונה נכונה היא קריטית לטיפול בטרשת העורקים. האירידיולוג יכול להמליץ גם על טיפול הומיאופתי מתאים ודרכים לשינוי אורח החיים שישפרו את מצב הטרשת.

דילוג לתוכן