דלקת כיס המרה ואירידיולוגיהכיס המרה הוא איבר קטן הממוקם ליד הכבד. נוזל המרה מיוצר על ידי הכבד ועובר אל כיס המרה ובו הוא נאגר. לאחר האוכל מופרשים נוזלי מרה מכיס המרה אל התריסריון.

הם מסייעים בעיכול חומרים הקשים יותר לעיכול כמו שומנים, קפאין ועוד. מהי דלקת בכיס המרה וממה היא נוצרת? מהם התסמינים? כיצד מאבחנים ומטפלים? ואיך יכולה האירידיולוגיה לסייע באבחון ובטיפול?

הגורמים לדלקת בכיס המרה

דלקות וזיהומים בכיס המרה נוצרים כתוצאה מהצטברות נוזלי מרה בעקבות חסימה בין כיס המרה למעי. גורם מרכזי לחסימה בין כיס המרה למעי הדק הוא אבנים בכיס המרה. הן נוצרות כתוצאה מחוסר איזון בהרכב מיצי המרה המוביל עם הזמן להיווצרות משקעים שגדלים והופכים לאבנים. נוזל מרה השוהה בכיס המרה זמן רב מדי עלול לגרום לדלקת. גידול המתפתח בכיס המרה יכול אף הוא לחסום את המעבר בין כיס המרה למעי.

מה גורם להיווצרות אבנים בכיס המרה?

מספר גורמים יעלו את הסיכון להיווצרות אבנים בכיס המרה:

התסמינים של דלקת בכיס המרה

כיצד מאבחנים דלקת בכיס המרה?

בדיקת אולטרסאונד או CT על מנת לראות האם ישנן אבנים בכיס המרה או גורם אחר שגרם לדלקת. בדיקות דם, כולל בדיקת אנזימי כבד, תאים לבנים ובילירובין יכולה להצביע על זיהום שגרם לדלקת. לדלקת בכיס המרה יש סימפטומים דומים לדלקות אחרות במערכת העיכול העליונה כמו אולקוס או בקע סרעפתי ולכן אולטרסאונד מומלץ.

הטיפול בדלקת כיס המרה

הטיפול בדלקת כיס המרה, בדומה לדלקת בתוספתן, יהיה ניתוח לכריתתו. כיוון שהגוף יכול להעביר את נוזלי המרה מן הכבד ישירות לתריסריון ושהתפתחות אבני כיס מרה כנראה תתרחש שוב בשלב מסוים, הטיפול המקובל הוא כריתה. הניתוח הוא ניתוח לפרוסקופיה הנעשה בעזרת מצלמה כשהחיתוך יהיה בארבע נקודות בבטן בלבד. תזונה נכונה המפחיתה במזונות מעובדים, פעילות גופנית מתונה וירידה במשקל שאינה דרסטית יסייעו במניעת דלקת בכיס המרה.

איך יכולה אירידיולוגיה לסייע באבחון?

בעזרת האירידיולוגיה ניתן לראות את מערכת העיכול כולה כפי שהיא משתקפת בקשתית העין ולבדוק האם באזור כיס המרה נראית חולשה או דלקת. הגורם המרכזי, כאמור, לדלקת הוא אבנים בכיס המרה. את תהליך היווצרות האבנים יכולה האירידיולוגיה לאבחן לפני שהן נוצרות ומפריעות. היא מזהה תהליך לא תקין של פירוק חלבונים אשר הופכים למשקעים ולאבנים לא רק בכיס המרה אלא גם בכליות או אפילו בפה במקום לבנות רקמות. זיהוי זה של התהליך וטיפול מתאים ימנעו את היווצרות האבנים והצורך להוציאן.

איך תטפל האירידיולוגיה בדלקת כיס המרה?

במידה והאבחון נעשה בזמן, תציע האירידיולוגיה טיפולים שימנעו את היווצרות הדלקת. המלצה על תוספי תזונה המכילים רכיבים שחסרים לגוף, המלצה על בניית תכנית תזונה שתיטיב עם מערכת העיכול ותמנע עבודה קשה מדי של הכבד בייצור מיצי מרה, טיפול באמצעות צמחי מרפא והומיאופתיה שייטיב עם מערכת העיכול כולה. במקרה הצורך, אם יהיה אבחון של דלקת שאין ברירה אלא לטפל בה בהתערבות כירורגית, יופנה המטופל אל הרופא המטפל שלו.

דילוג לתוכן