פרזיטים: תולעים ואירידיולוגיההגוף שלנו, אך במיוחד מערכת העיכול והמעיים הם מקום אירוח לטפילים רבים החיים בהם. חלק מן הטפילים אינם מזיקים ואפילו תורמים כמו הפלורה של המעיים- החיידקים "הטובים" המהווים קו הגנה מפני טפילים אחרים ומסייעים למערכת החיסון.

ישנם טפילים אחרים שאינם רצויים כמו תולעים. אלה יכולים לגרום לתופעות לוואי ובמקרים קשים גם לזיהום חמור. מהן התולעים, איך מזהים אותן וכיצד יכולה האירידיולוגיה לסייע באבחון וגם בטיפול?

מהן בדיוק תולעים?

תולעים הן סוג של טפילים. הן מתנחלות במערכת העיכול אך יכולות להתפשט גם לאזורים אחרים בגוף, אפילו עד לאף, מה שגורם לגירוד קל בתחתית האף. הן שכיחות יותר אצל ילדים אך לא רק. ההדבקה נעשית בעיקר באמצעות העברת ביצי התולעים מאדם אחד לאחר.

ביצי התולעים יכולות להימצא על גבי מצעים שונים כמו מגבות או שמיכות אך גם על הגוף כמו על כפות הידיים או מתחת לציפורניים. התולעים מטילות את ביציהן באזור פי הטבעת. אז ניתן לחוש תחושה של דגדוג או גירוד קל באזור. בכל הטלה מטילות התולעים אלפי ביצים וכך הן מתרבות. ישנם מספר סוגי תולעים: תולעים עגולות, תולעי קרס ותולעי מחט, כשתולעי המחט הן השכיחות ביותר בארץ.

איך נדבקים בתולעים?

ביצי התולעים יכולות להימצא על משטחים בהם השמירה על היגיינה היא לקויה. בנוסף, מגע עם חיות נגועות או אכילת בשר בעל חיים שהיה נגוע בתולעים יכולים להעביר את התולעים הלאה. אכילת פירות או ירקות לא שטופים, רחצה במקורות מים מזוהמים וגם משחק בארגז חול יכולים להביא להידבקות.

מהם התסמינים של תולעים

התולעים יכולות לגרום לתופעות ובעיות שונות במערכת העיכול, חלקן קלות יחסית וחלקן חמורות, הדבר תלוי גם בסוג התולעת. תולעים יכולות לגרום לכאבי בטן, שלשול, עייפות, חוסר תיאבון וירידה במשקל עקב כך, גירודים באזור פי הטבעת בזמן ההטלה ובנות יכולות לחוש צריבה גם באזור הפות אם התולעים מגיעות אליו.

כיצד נעשה אבחון התולעים?

אבחון התולעים נעשה במספר דרכים:

הטיפול בתולעים

לפני הטיפול בתולעים, חשוב קודם כל לנקוט בכל הפעולות למניעת ההידבקות. חשוב לשמור על היגיינה כמו שטיפת ידיים אחרי השירותים, לא ללכת יחפים במקומות בהם הסיכוי להידבקות גבוה כמו במשטחי בריכות או מלתחות ציבוריות, שטיפת פירות וירקות ואכילת בשר ממקור מוכר ואמין.

הפחתה במזונות כמו סוכרים פשוטים, קמח לבן, מזונות מעודדי דלקת כמו מוצרים רוויי שומן מן החי, אכילת מזונות כמו שום, זנגביל, גזר, בצל ומזונות עתירי סיבים תזונתיים- כל אלה יסייעו במניעת תולעים. מזונות כמו שום וזרעי דלעת לא קלויים יכולים לסייע גם בסילוק התולעים ולא רק למניעה. ישנן מספר תרופות שניתן לתת כמו וורמוקס. יש לכבס שמיכות ומצעים למניעת הידבקות של בני הבית.

כיצד תסייע האירידיולוגיה באבחון תולעים?

אירידיולוגיה יכולה בעזרת הסתכלות ובחינת קשתית העין לאבחן היכן בגוף התולעים נמצאות ומהי ההשפעה שלהן. אבחון דרך סימנים שונים בקשתית העין כמו חריצים או נקודות כהות מאפשר לאירידולוג להבין מהם המקומות אליהם הגיעו התולעים. תולעים מתרבות ומתפשטות גם בעקבות פירוק לא נכון ויעיל של האוכל הגורם לתסיסה בגוף. את כל אלה יוכל האירידיולוג לראות בקשתית העין.

טיפול בתולעים בעזרת אירידולוגיה

האירידיולוגיה היא אמצעי לאבחון. הטיפול בו יבחר האירידיולוג לטפל יבחר בהתאם למקור הבעיה. אירידיולוגים רבים יטפלו בתולעים באמצעות שינוי תזונתי מקיף- התזונה היא גורם מרכזי להיווצרות תולעים ולהתפשטותן.

לכל אדם תוצע תכנית תזונתית שונה המתאימה לו על פי האבחון. אל השינוי התזונתי יתלווה פעמים רבות ניקוי רעלים, טיפול באמצעות צמחי מרפא המיטיבים עם מערכת העיכול, מחזקים את מערכת החיסון ויכולים למגר את התופעה.

דילוג לתוכן