צרבת ואירידיולוגיהרבים מאיתנו מכירים את תחושת הבערה בחזה התוקפת במיוחד במצב של שכיבה ולאחר ארוחה גדולה. הצרבת, כמו תופעות רבות הקשורות במערכת העיכול, קשורה למזון שאנו מכניסים לפינו אבל היא עשויה להיות רק הסימפטום ולא שורש הבעיה.

מהי בדיוק צרבת? ממה היא נגרמת? איך מאבחנים ומטפלים? וכיצד יכולה האירידיולוגיה לסייע באבחון ובטיפול בצרבת?

מהי בדיוק צרבת?

בחלקו התחתון של הושט ישנו שריר הסוגר- שריר טבעתי שתפקידו למנוע ממיצי הקיבה החומציים לעלות מעלה אל הושט. חולשה של השריר אשר אמור להיפתח רק כאשר מזון עובר דרך הושט אל הקיבה גורמת לעליה של מיצי קיבה במעלה הושט. חומציות מיצי הקיבה גורמת לתחושת הצריבה. למעשה נוצרת בושט כוויה בעקבות החומציות החזקה.

ממה נגרמת צרבת?

חולשת השריר הטבעתי המשמש כסוגר ומפריד בין הושט לקיבה יכולה לנבוע ממספר גורמים:

עודף משקל: עודף משקל מפעיל לחץ גדול יותר על הבטן וגורם לשריר הטבעתי להיפתח.

היריון: מעבר לעליה במשקל בזמן ההיריון, בתקופה זו הגוף מייצר את ההורמון פרוגסטרון אשר גורם לחולשה של השרירים.

בקע סרעפתי: בקע סרעפתי הוא מצב שבו חלק מהקיבה עולה לכיוון החזה. בקע משמעותי מחליש עוד יותר את השריר הטבעתי.

ריפלוקס קיבתי- ושטי: צרבת יכולה להיות סימפטום לריפלוקס קיבתי- ושטי בו תוכן הקיבה עולה לושט.

כיצד מאבחנים ממה נובעת הצרבת?

על מנת לבדוק שהצרבת אינה סימפטום של ריפלוקס קיבתי- ושטי מבצעים בדיקות כמו צילום חזה והסתכלות על הושט והקיבה- מיקומם וצורתם, אנדוסקופיה עליונה בה מוכנסת מצלמה אל תוך הלוע ונבדקים הושט והקיבה באמצעות הסתכלות עליהם וגם באמצעות בחינה של דגימה מרירית הושט והקיבה. באמצעות צילום חזה ניתן גם לגלות בקע סרעפתי.

טיפול בצרבת

בחלק גדול מהמקרים הצרבת תחלוף מעצמה והטיפול הוא בעיקר מניעתי:

 תזונה נכונה: הפחתת מזונות הגורמים לגירוי וחומציות כמו מזונות שומניים, אוכל חריף, אלכוהול, משקאות תוססים

שמירה על משקל: משקל תקין יפחית את הלחץ המופעל על הבטן וגורם לחולשת השריר שבין הושט לקיבה.

אכילה בכמות ובזמן מתאימים: מומלץ לאכול ארוחות קטנות לאורך היום מאשר ארוחות גדולות ולהמנע מארוחות בלילה. עדיף לאכול את הארוחה האחרונה ביום כשלוש שעות לפני השינה.

טיפול תרופתי: במידה והצרבת אינה חולפת מעצמה ניתן לקבל טיפול תרופתי כמו תרופות נוגדות חומצה המורידות במהירות את חומציות הקיבה, תרופות המפחיתות את הפרשת החומצה בקיבה או תרופות המעודדות את תנועתיות הושט וכך מונעות עליה של חומצה אליו.

אם סובלים מצרבת לעיתים תכופות מומלץ לבדוק ממה היא נובעת.

כיצד תסייע האירידיולוגיה באבחון הגורם לצרבת?

האירידיולוג, בעזרת בחינה מדוקדקת של האזור בקשתית העין המייצג את הקיבה (האזור הצמוד לאישון), יוכל להצביע על מקור הצרבת. צרבת יכולה להיגרם הן מעודף חומצה בקיבה והן מחוסר של חומצה בקיבה. הוא יוכל לבחון את צורתה של הקיבה, האם חסרים אנזימים הנדרשים לפירוק האוכל ולכן ישנה עליה של חומצה ואוכל לא מפורק כלפי מעלה. ניתן להצביע על מזון שישנה אי סבילות אליו והוא הגורם לבעיות. האירידיולוגיה מאפשרת להגיע לשורש הבעיה וכך גם להציע טיפול יעיל.

איזה טיפול מציעה האירידיולוגיה?

האירידיולוגיה כשלעצמה היא שיטת אבחון. הטיפול המומלץ משתנה ממטופל אחד לאחר ומבעיה אחת לאחרת. הטיפול בצרבת יעשה בדרכים שונות כמו בניית תכנית לתזונה נכונה בה מפחיתים או נמנעים ממזונות שלא מיטיבים עם גוף המטופל.

המלצה לתוספי מזון במידה וחוסר של רכיבים בגוף כמו מינרלים שונים גורם לצרבת, טיפול הומיאופתי וגם טיפולים הקשורים יותר לפן הרגשי כמו טיפול בעזרת פרחי באך, דמיון מודרך ועוד. הגוף בכלל, אך מערכת העיכול בפרט, קשורים קשר הדוק למצבנו הנפשי ולחץ נפשי בהחלט יכולים להיות זרז לצרבת.

דילוג לתוכן