טחורים, פיסורה, אירידיולוגיהטחורים ופיסורה שתיהן תופעות לא נעימות. גם אם אינן מסוכנות, עבור האדם אשר סובל מהן הן הופכות להיות משמעותיות ביותר.

שתי התופעות גורמות לכאבים בפי הטבעת גם בעת יציאה וגם לאחר מכן. יותר מהכל- מביך מאוד לשתף בבעיה. מה גורם לטחורים ופיסורה? מה ההבדלים בין ההפרעות (גם רופאים מתבלבלים) ואיך יכולה אירידיולוגיה לסייע באבחון ובטיפול?

מהם טחורים ופיסורה ומה ההבדלים?

טחורים ופיסורה הם מאותן תופעות שנראות ומורגשות באופן זהה אך נובעות מסיבות שונות. טחורים הם קודם כל כלי הדם הנמצאים בפי הטבעת ובחלק התחתון של המעי הגס (הרקטום). כלי דם אלה ישנם לכל אחד.

הבעיה מתחילה כשישנה התרחבות שלהם. מתיחה, התרחבות וצניחה שלהם גורמת לדלקת ואפילו סדק באזור פי הטבעת שיוצר דימום, כאבים וקושי ביציאות. פיסורה נובעת מפציעה ברירית העוטפת את פי הטבעת ונוצרת שריטה.

הכאבים חזקים בגלל ריבוי תאי העצב באזור זה. הפציעה גורמת לכאבים ביציאה, מה שמונע מהסובלים מהתופעה ללכת לשירותים וכך נוצרת עצירות שמחמירה את הכאבים ביציאה עוד יותר.

מהם התסמינים לשתי התופעות?

התסמינים לשתי התופעות כוללים פס של דם עם ניגוב הצואה וגם בצואה עצמה, כאבים באזור פי הטבעת, כשהכאבים בפיסורה הם כאבים חזקים, במצב של טחורים ישנן עוצמות שונות וניתן לחוש החל מחוסר נוחות ועד כאבים חזקים, לעיתים גם תחושת גירוי וגירוד. בטחורים יכולה להיות גם נפיחות או בליטה סביב פי הטבעת. הטחורים נחלקים לפנימיים וחיצוניים, כשטחורים חיצוניים כואבים יותר.

מה הגורמים לטחורים ופיסורה?

פיסורה יכולה להגרם מזיהום כלשהו שיצר את הפצע במקום. טחורים יכולים להיווצר בעקבות מספר גורמים כמו עצירות שבעקבותיה ישנו מאמץ והפעלת לחץ על הרקטום ופי הטבעת, חוסר בפעילות גופנית אך גם פעילות גופנית מאומצת מדי, היריון שגורם לעליה בנפח הדם, להיחלשות שרירים וכתוצאה מכך ללחץ גדול יותר על הורידים באזור זה, עודף משקל, אי ספיקת לב משמעותית וגורמים נוספים שיוצרים לחץ גבוה על כלי הדם ברקטום ופי הטבעת וסביבתם הקרובה.

כיצד מטפלים בטחורים ופיסורה?

אופן הטיפול תלוי במידת החומרה של התופעה. טיפול מניעתי יכלול תזונה עתירה בסיבים כמו ירקות ופירות, דגנים מלאים, הקפדה על שתיית מים. אלה יגרמו ליציאות להיות רכות ויפחיתו לחץ על הטחורים וימנעו מהם להתרחב. במידה והטחורים כבר "התמקמו היטב" וגורמים לכאבים ישנן משחות שמפחיתות את הכאב וגם יוצרות שכבת הפרדה בין הטחורים לצואה.

שיטות פולשניות יותר לטיפול הן באמצעות לייזר, חשמל או ניוון כלי הדם המורחבים. אם אין ברירה עוברים לניתוח לכריתת הטחור. הטיפול בפיסורה נעשה גם הוא באמצעות שינוי תזונתי לריכוך היציאות ומשחות או נרות להפחתת הכאבים.

כיצד מסייעת האירידיולוגיה באבחון טחורים ופיסורה?

אירידיולוגיה יכולה לסייע לאבחון בין שתי התופעות שנתפסות פעמים רבות כתופעה זהה שאפילו רופאים מתקשים להפריד ביניהן. טחורים ופיסורה יכולות להגרם, כאמור מגורמים שונים שהרפואה המערבית לא מצליחה תמיד לשים את האצבע על הגורם המדויק.

האירידיולוגיה, באמצעות קריאת הסימנים השונים המופיעים על גבי הקשתית– חריצים, נקודות כהות ועוד יכולה לאבחן האם הטחורים נובעים מקושי בעיכול  בעקבות אכילת מזונות מסוימים שהמערכת מתקשה לעכל או דווקא בעיה בכלי הדם המתבטאת בטחורים. כך גם בפיסורה- האירידיולוגיה תאבחן מה גרם להיווצרות הפצע והסדק, והאם מדובר על רעלים שיצרו זיהום או סיבה אחרת.

הטיפול שמציעה האירידיולוגיה

לאחר אבחון מדוייק של הגורם לטחורים ולפיסורה יציע האירידיולוג טיפול המתאים לבעיה. פעמים רבות מדובר על שינוי תזונתי הכולל מניעת מוצרי המזון המפריעים בעיכול, כמו מוצרי מזון חומציים ושינויים נוספים. האירידיולוג בונה תכנית עבודה מקיפה שיכולה לכלול ניקוי רעלים, טיפול בעזרת צמחי מרפא ונטורופתיה.

דילוג לתוכן