מעי רגיז, פוליפים, כיסים במעי ואירידיולוגיהמעי רגיז, פוליפים וכיסים במעי הן כולן תופעות העלולות להופיע במעי הגס. המעי הרגיז גורם לתופעות המורגשות על ידי החולה כמו כאבי בטן, שלשולים, עצירות (פעמים רבות לסירוגין) ועוד.

שתי התופעות האחרות לעומת זאת יכולות להיות שקטות ולא מורגשות עד שישנה החמרה: פוליפים שפירים עשויים להפוך לממאירים וכיסים במעי עלולים בבוא הזמן לגרום לדלקות וכאבים. מהי בדיוק כל תופעה? ממה נגרמת ואיך מתמודדים איתה? איך יכולה האירידיולוגיה לסייע לאבחון התופעות ולטיפול בהן?

המעי הרגיז

המעי הרגיז היא תסמונת נפוצה יחסית ממנה סובלת כ- 15% מן האוכלוסיה. התסמונת מתבטאת בתפקוד לא תקין של מערכת העיכול והמעיים בפרט, מה שגורם לכאבי בטן, נפיחות, שלשולים ועצירות, גזים. במקרים קשים יותר גם צרבות, בחילות והקאות. עדיין אין תשובה ברורה מה גורם לתופעה.

גורם מרכזי הוא כנראה תזונה לקויה ואכילת מזונות שישנה רגישות אליהם וגם סטרס ועצבנות עלולים לגרום להפרעות במעי וליצור את התופעה. הטיפול בתסמונת הוא בעיקר בעזרת שינוי תזונתי ותרופות להרגעת כאבי בטן, והרפואה המשלימה מציעה שיטות כמו נטורופתיה, הומאופתיה, דיקור ועוד.

פוליפים במעי הגס

פוליפ במעי הוא גידול שפיר שנוצר מהצטברות רקמות. פוליפ נוצר בעיקר במעי הגס אך יכול להיווצר במקומות נוספים במערכת העיכול. הוא מתחיל כגידול קטן מאוד אך עם הזמן גדל. כל עוד הוא שפיר הוא אינו גורם נזק אך עם הזמן, לאחר מספר שנים, יכול להפוך לגידול ממאיר.

ישנם לא מעט מקרי סרטן המעי הגס שנגרמים בעקבות פוליפ לכן חשוב לבדוק בדיקות סקר ולהסיר את הפוליפים. גורמים המגבירים את הסיכוי להיווצרות פוליפים הם תזונה לקויה הכוללת מזונות מעובדים עתירי שומנים רוויים וחוסר במזונות עתירי סיבים תזונתיים, חוסר בפעילות גופנית, עישון, אלכוהול, עודף משקל, גיל וגם גנטיקה. איתור הפוליפים נעשה באמצעות קולונוסקופיה רגילה או ממוחשבת. הטיפול הוא הסרת הפוליפ וגם שליחתו לבדיקה מעבדתית לוודא שאינו ממאיר.

כיסים במעי (דיברוטיקולוזיס)

כיסים במעי נראים ככיסים צדדיים על דופן המעי אשר בולטים החוצה. הם נוצרים בגלל שינויים במבנה דופן המעי. תזונה לקויה הדלה בסיבים גורמת לקושי בתנועת הפסולת בתוך המעי, ליצירת לחץ בתוכו ולבסוף ליצירת כיסים, במיוחד בחלקו השמאלי של המעי. כל עוד המצב בכיס שקט הוא אינו מורגש.

כאשר מתפתחת דלקת הדבר יגרום לכאבים בבטן השמאלית התחתונה, חום, בחילות והקאות ובמקרים קיצוניים לנקב במעי ולהחמרת הסימפטומים. כל עוד הכיסים אינם מפריעים, אין צורך בטיפול מיוחד מלבד טיפול מניעתי הכולל תזונה טובה ועשירה בסיבים תזונתיים. במקרה של כאבים יתכן ויהיה צורך באנטיביוטיקה.

כיצד יכולה אירידיולוגיה לסייע באבחון התופעות

אזור המעיים ומערכת העיכול בכלל מיוצגים כאזור מסויים על גבי קשתית העין. כך יכול האירידיולוג לבחון את האזור ולבדוק קודם כל האם ניכרת חולשה כלשהי באזור המעיים, וגם לאתר את האזור במעיים שניכרת בו הפרעה.

זאת  על פי סימנים הנראים על הקשתית כמו חריצים, נקודות וסימנים נוספים. אזור המעי הגס ומערכת העיכול מיוצגים כאזור הסובב את האישון. ניתן לראות האם ישנן התרחבויות והצטמקויות במעי העלולות להצביע על הפרעות. האירידיולוגיה יכולה לבחון גם את ההיבט הנפשי הקשור קשר ישיר למערכת העיכול בה ישנה מערכת עצבים נפרדת (תחושת בטן…). באמצעות מערכת זו משפיע המצב הנפשי לא מעט על תפקוד מערכת העיכול.

כיצד מטפלת האירידיולוגיה בתופעות?

לאחר אבחון מדויק באמצעות מפת גלגל העין יבחר האירידיולוג את הטיפול המתאים. כאשר מדובר על הפרעות במעי בניית תכנית תזונתית תהיה בסיס מרכזי לטיפול. האירידיולוג יכול לבחור להשתמש בשיטות כמו נטורופתיה, הומאופתיה, דיקור וגם שיטות הפונות לנפש כמו פרחי באך, היפנוזה ועוד. מעבר לכך, אם ישנו צורך, מופנה המטופל לאבחון רפואי, למשל אם מתגלה פוליפ שקיים חשד בהיותו ממאיר.

דילוג לתוכן