מעי עצל ואירידיולוגיהעצירות היא הפרעה שהולכת והופכת שכיחה בעולם המערבי וכ- 20% מן האוכלוסיה בעולם המערבי סובלת ממנה. עצירות נובעת מפעילות איטית של המעיים או במילים אחרות: מעיים עצלים. המעי הוא צינור שתפקידו לנקז את הפסולת מן הגוף.

אותה פסולת נעה לאורך המעי באמצעות תנועות של כיווץ והתרחבות הנקראות פריסטליטיקה. כאשר תנועת הכיווץ וההתרחבות איטיות ושטחיות נגרמת עצירות. מה ניתן לעשות וכיצד יכולה אירידיולוגיה לסייע באבחון מקור הבעיה ובטיפול?

מה גורם למעיים עצלים?

הגורם לקצב פעילות המעיים הוא קודם כל המזונות שאנו אוכלים. ישנם מזונות שמעודדים את קצב הפירוק, הספיגה והפריסטליטיקה וישנם מזונות שגורמים לתוצאה הפוכה. הפחתה במזונות מעודדי פירוק כמו פירות וירקות, דגנים מלאים ומזונות נוספים העשירים בסיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים תאט את קצב תנועת המעיים.

גם אכילת מזונות המקשים על העיכול כמו מזונות מעובדים, סוכרים פשוטים וקמח לבן יאטו את קצב פעולת המעיים ועלולים לגרום למעיים עצלים. בנוסף, חוסר בפעילות גופנית ואי שתיה מספקת של מים יפחיתו גם הם את פעולת המעיים. שתיית מים היא חשובה ביותר לתנועה במעיים וזרימה בגוף בכלל.

מה התסמינים למעיים עצלים?

התסמינים למעיים עצלים קשורים בעיקר בתדירות היציאות, מידת היובש שלהן ובמאמץ שנדרש על מנת להוציאן. כאשר תדירות היציאות היא לעיתים רחוקות יחסית- פחות משלוש פעמים בשבוע, כשהיציאות הן יבשות, כשנדרשת השקעת מאמץ וגם כאשר תחושת ההתרוקנות אינה מלאה, הדבר מצביע על איטיות של עבודת המעיים עד כדי מעיים עצלים- תלוי בחומרת כל אחד מהתסמינים.

מה הנזקים הנגרמים בעקבות מעיים עצלים?

תארו לכם מצב בו לא הייתם יכולים לרוקן את פח האשפה והיתה מצטברת בו עוד ועוד פסולת. זה המצב כאשר ישנה עצירות ומעיים עצלים. הצטברות פסולת מביאה לנזקים מעבר לתחושת אי הנוחות או הכאב בבטן:

הצטברות רעלים: מזון מפורק שלא מופרש החוצה מתחיל לתסוס וליצור רעלים. אלה נספגים חזרה לזרם הדם ולהגיע לכבד. יתכן שהכבד לא ישתלט לבדו על כמות הרעלים שמגיעה ואותם רעלים יגיעו למקומות שונים בגוף, כולל מערכות המרוחקות ממערכת העיכול כמו לב, מוח, עור ועוד.

מחלות במערכת העיכול: הצטברות פסולת במעיים עלולה לגרום לנזקים לסביבתם הקרובה כמו לכיבים בקיבה, מחלות מעיים עד כדי סרטן במקרה החמור.

פגיעה בפלורה של המעיים: הצטברות פסולת במעיים פוגעת בתפקודם של החיידקים הטובים המונעים את כניסתם של טפילים וחיידקים מזיקים למערכות הגוף.

כיצד מטפלים במעיים עצלים?

הטיפול במעיים העצלים כולל בעיקר את שיפור התזונה, פעילות גופנית והפחתת הסטרס שגם הוא עלול להשפיע על איטיות התנועה. כאמור, חשוב להרבות באכילת ירקות ופירות ודגנים, אגוזים וזרעים. חשוב ללעוס היטב את האוכל בכדי שיגיע למעיים כשהוא מפורק ככל האפשר. נטילת פרוביוטיקה, במיוחד אם אתם נוטלים אנטיביוטיקה מסיבה כלשהי, תסייע לפעילות תקינה של הפלורה של המעיים.

כיצד תסייע אירידיולוגיה באבחון מעיים עצלים?

האירידיולוגיה, באמצעות הסתכלות יסודית על קשתית העין, תאבחן על פי אזורים בקשתית המשקפים את האזורים השונים בגוף האם ישנה חולשה באזור המעיים, והאם ישנם רעלים המצטברים במעיים ועשויים לעבור לזרם הדם. בגלל שישנו קישור עצבי בין העין לכל אזור בגוף, ניתן לאבחן על פי סימנים באזור המסמל את המעיים האם ישנה חולשה או פעילות איטית.

כיצד מטופלת הבעיה באמצעות אירידיולוגיה?

האירידיולוגיה היא קודם כל כלי אבחוני. הטיפול שנותן האירידיולוג תלוי בסוג הבעיה. הטיפול במעיים עצלים יכלול לרוב בניית תכנית תזונתית המבוססת על מזונות המעודדים את פעילות המעיים והימנעות ממזונות המאיטים אותה.

מעבר לכך, במידת הצורך יתבצע ניקוי רעלים או טיפול בעזרת צמחי מרפא. האירידיולוגיה גם הולכת בשיתוף פעולה עם הרפואה הקונבנציונלית ובמידה ויגלה האירידיולוג ממצא הדורש טיפול תרופתי או כירורגי יופנה המטופל אל הרופא המטפל שלו.

דילוג לתוכן