קרוהן וקוליטיס אירידיולוגיהקרוהן וקוליטיס הן שתי מחלות שונות, אך מוזכרות פעמים רבות יחד בגלל הדמיון ביניהן. קרוהן וקוליטיס מוגדרות שתיהן כמחלות מעי דלקתיות וכרוניות. בנוסף, שתי המחלות מאופיינות בהתקפים (התלקחות) ותקופות של הפוגה ביניהן.

ככל שאבחון המחלות יהיה מדויק יותר וינתן טיפול מתאים יותר כך תקופות ההפוגה יהיו ארוכות יותר והמחלה לא תורגש בהן כמעט בכלל. איך ניתן לחיות עם המחלות ולטפל בהן וכיצד יכולה האירידיולוגיה לסייע לאבחון וטיפול יעילים יותר?

מה ההבדל בין קרוהן לקוליטיס?

מחלות הקרוהן והקוליטיס נבדלות זו מזו באזור בו הן באות לידי ביטוי. מחלת הקרוהן יכולה להופיע בכל אחד מחלקי מערכת העיכול, מחלקיה העליונים ביותר- הפה ועד לפי הטבעת. הדלקת לא מופיעה בהכרח בקטע רציף אלא יכולה להופיע במקטעים שונים.

אם היא מופיעה במעי, היא יכולה לפגוע בכל אחת מן השכבות, מהחיצונית ועד העמוקה ביותר. הקוליטיס פוגעת במעי הגס בלבד, כשהיא מופיעה במקטע אחד רציף והאזור במעי בו היא פוגעת הוא רירית המעי המצפה את הדופן הפנימית שלו.

ממה נובעות מחלות אלה?

לא נמצא עדיין גורם ספציפי למחלות הקרוהן והקוליטיס. נראה כי ישנו קשר בין מחלות אלה לתזונה לקויה הכוללת מזונות מעובדים רבים, מערכת חיסון חלשה בזמן התפרצות המחלה, לחץ נפשי וכנראה שמעורבת בכך גם גנטיקה.

מהם התסמינים לקרוהן וקוליטיס?

לשתי המחלות תסמינים משותפים רבים כמו שלשולים, כאבי בטן חזקים- במיוחד לאחר האוכל, חוסר תיאבון משמעותי הנובע הן מן המצב הפיזי והן מסיבה רגשית- פחד מאכילה מתוך חשש מהתקף. בעקבות אלה יסבול החולה גם מעייפות וחולשה, נפיחות בבטן ואף חום בזמן התלקחות. תופעות משנה שעלולות להיות בעקבות העיכול הלקוי הן אנמיה או אוסטאופורוזיס. החולים במחלות עלולים להזדקק לניתוח מדי פעם בעקבות סיבוכים ולולאות במעי או הידבקות המעי גם לאיברים אחרים.

אבחון וטיפול במחלה

כאשר החולה מתלונן על כאבי בטן ותסמינים המתאימים למחלות הוא מופנה לבדיקות כמו גסטרוסקופיה וקולונוסקופיה וגם בדיקות כמו אולטרסאונד או רנטגן. הטיפול במחלה הוא לרוב טיפול הוליסטי הכולל מספר מישורים: שינוי תזונתי, כולל ליווי דיאטנית ומעקב.

מתן תרופות כמו סטרואידים אשר גורמים לתגובה חריפה פחות של מערכת החיסון בזמן התקף (אך מנגד החלשת מערכת החיסון גורמת לבעיות אחרות) וגם מתן תמיכה רגשית- נפשית כי ישנו קשר בין התפרצויות המחלה לבין סטרס. הקשר הוא דו כיווני: סטרס יכול לגרום להתקפים והפחד מהתקפים והקושי בהתמודדות עם המחלה יוצר סטרס.

אבחון קוליטיס וקרוהן בעזרת האירידיולוגיה

כאמור, אבחון קרוהן וקוליטיס כרוך בבדיקות פולשניות ולא נעימות כמו גסטרוסקופיה וקולונוסקופיה. האירידיולוגיה מצליחה לאבחן במדויק בעיות במערכת העיכול כמו מחלות מעי דלקתיות. סיבי העצבים של כל מערכת ומערכת בגוף מקושרת אל העיניים ובאה לידי ביטוי בהסתכלות בקשתית העין. סימנים כמו נקודות שחורות, טבעת לבנה סביב האישון, חריצים וסימנים אחרים יכולים להעיד על בעיות במערכת העיכול. ניתן לאבחן סימנים ייחודיים לדלקת במעי או בחלקים אחרים במערכת העיכול המצביעים על קרוהן או קוליטיס.

טיפול בקרוהן וקוליטיס באמצעות האירידיולוגיה

אירידיולוגיה היא קודם כל שיטה לאבחון מדויק. אבחון נעשה על ידי כל האירידיולוגים באופן זהה. את הטיפול קובע כל אירידיולוג על פי הבעיה ועל פי השיטות בהן בחר לטפל. בעיות במערכת העיכול יטופלו בין היתר באמצעות נטורופתיה, הומאופתיה וצמחי מרפא, ניקוי רעלים. האירידיולוגיה אינה סותרת את הרפואה המערבית אלא מהווה כלי עזר נוסף. לפי הצורך יפנה האירידיולוג את המטופל גם לקבלת טיפול תרופתי במקביל לטיפול הניתן על ידו.

דילוג לתוכן