סרפדתאחת ממחלות העור השכיחות ביותר היא סרפדת, מחלה הבאה לידי ביטוי בנגעים אדומים ומגרדים. הסיבות לסרפדת יכולות להיות מגוונות, ולעיתים מדובר באלרגיה של הגוף.

במקרים בהם הסרפדת תוקפת לאורך תקופה ארוכה, ייתכן ויש צורך לאתר את מקור התופעה ולהתאים טיפול איכותי לאורך זמן, על מנת למנוע את חזרתה. לאבחון אירידיולוגי ישנן מספר הצעות בכל הנוגע לטיפול במחלת הסרפדת.

מהי סרפדת?

סרפדת, או בשמעה הלועזי אורטיקריה, היא למעשה פריחה אלרגית הנראית ככתמים אדומים המתפשטים על גבי העור. גודלם של הכתמים הינו בין 5-10 מ"מ והצבע שלהן נע החל מאדום ועד לוורוד בהיר ולעיתים גם לבן. הצורות של הכתמים שונות. התחושה של סרפדת, מעבר להיותה נגעי עור לא אסתטיים, הינה גירוד קשה מאוד שאינו מרפה מן הגוף ולעיתים גם בעיות בנשימה, כתוצאה מהתגובה האלרגית של הגוף. בעוד אצל חלק מהחולים הסרפדת יכולה להיות קלה, אצל אחרים היא עלולה לתקוף באופן קשה יותר.

הסרפדת יכולה לתקוף את הגוף בשני אופנים:

סרפדת אקוטית – פריחה שלרוב נעלמת תוך זמן קצר ועד לשישה שבועות, בדרך כלל מופיעה כתוצאה מאלרגיה למזון או לתרופות.

סרפדת כרונית – פריחה העלולה להימשך במשך מספר חודשים ועד שנים, כאשר ישנו קושי באיתור הסיבה.

מהם הגורמים לסרפדת?

הסיבות למחלת הסרפדת הינן לרוב תגובה אלרגית של הגוף למזון או לתרופות, אך לעיתים הסרפדת עלולה לתקוף את הגוף כתוצאה מאלרגיה לדברים שונים, כמו מזג אוויר, שמש, בדים או בגדים שאנחנו לובשים ולעיתים גם כתוצאה ממתח נפשי.

כיצד מאבחנים סרפדת?

במרבית המקרים של סרפדת מדובר במחלה קלה שעוברת בתוך מספר ימים וניתן לאבחן אותה בקלות. במצבים בהם הסרפדת אינה מגיבה לאנטי-היסטמנים והיא אינה עוברת, יש צורך לאתר את המקור של האלרגיה, והדבר לא תמיד פשוט. אנשים שונים עשויים להיות אלרגיים לדברים שאינם מן השגרה.

בעוד אלרגיה למזונות שונים, תרופות או בעלי חיים קלה מאוד לזיהוי ואבחון, אלרגיה לחומרים קוסמטיים או מזג אוויר עלולה להיות קשה הרבה יותר לאבחון. במקרים אלו אבחון באמצעות אירדיולוגיה עשויה להיות האפשרות הטובה ביותר.

האירידיולוגיה מאפשרת לאבחן את מקור הסיבה להופעתה של הסרפדת באמצעות בדיקה של קשתית העין. הצבעים של קשתית העין משמשים כמפה אל האיברים הפנימיים ועל ידי בחינה מיקרוסקופית האירידיולוג מסוגל לאתר את חוסר האיזון המצוי בתוך הגוף ובהתאם לכך להתאים את תוכנית הטיפולים.

כיצד ניתן לטפל בסרפדת?

בדרך כלל, כאשר מדובר בסרפדת אקוטית, המחלה עוברת מעצמה. כאשר מדובר בסרפדת כרונית, הטיפול באמצעות אירידיולוגיה עשוי להיות מיטבי. על ידי התאמה של תוכנית טיפולים אישית, המשלבת בין איזון האיברים הפנימיים, ניקוי רעלים מתוך הגוף ואיזון הנפש, ניתן להגיע לכדי תוצאות טובות.

המטרה של הטיפול הינו למגר את הרעלן המצוי במגע עם הגוף ועם האיברים הפנימיים אשר יוצר את התגובה האלרגית על העור. התאמה של תפריט תזונתי המשמש לניקוי הגוף, שילוב של תוספי תזונה ומזונות מחזקים יאפשרו טיפול טוב לסרפדת. כמו כן, יש להקפיד על לבוש משוחרר ואינו לוחץ ושטיפת הגוף במים קרים.

סרפדת עורית אינה מחלה קשה, אך ישנם מיקרים בהם היא תוקפת את הגוף לאורך זמן, כתוצאה מרעלן שהתיישב בתוך הגוף או בא במגע עם הגוף ויוצר את התגובה האלרגית. האבחון האירידיולוגי אינו פולשני ומאפשר באמצעות בחינה של קשתית העין לאתר את האזורים בגוף הדורשים ריפוי ואיזון מחדש. תהליך האיזון המחודש של הגוף יאפשר ניקוי מהרעלים שהצטברו בו והבאה של הגוף אל האיזון הנדרש על מנת להעלים את הסרפדת.

דילוג לתוכן