פסוריאזיס ואירידיולוגיההפסוריאזיס היא מחלת עור דלקתית שבאה לידי ביטוי בנגעים על פני העור המכוסים בקשקשת לבנה. הפסוריאזיס גורם לחוסר נוחות הן מבחינת התחושה הפיזית והן מבחינת הביטחון העצמי.

לפסוריאזיס ישנה השפעה רבה על חיי החולה והוא מהווה גם מכשול בהתקדמות בחיים. מה גורם לפסוריאזיס? איך ניתן לטפל וכיצד יכולה האירידיולוגיה לסייע בכך?

מהי בדיוק מחלת הפסוריאזיס?

הפסוריאזיס היא מחלה דלקתית אוטואימונית בה ישנה התחלקות מהירה מדי של תאי העור המצטברים זה על גבי זה בשכבות. התחלקות התאים המהירה נובעת כנראה מתקיפה מוטעית של מערכת החיסון את תאי העור, מה שגורם למצב דלקתי.

הדלקת גורמת להתחלקות תאי העור המהירה. נמצא כי לפסוריאזיס יש קשר לדלקות נוספות בגוף כך שהחולים בפסוריאזיס סובלים מדלקות נוספות כמו כמו דלקת מפרקים, דלקות עיניים או מחלות דלקתיות במערכת העיכול כמו קרוהן או קוליטיס.

הגורמים לפסוריאזיס

הפסוריאזיס נגרם בעקבות שילוב של גורמים גנטיים וסביבתיים. נמצא כי הסיכוי לחלות בפסוריאזיס גבוה יותר כאשר ישנו לפחות קרוב משפחה אחד מדרגה ראשונה החולה במחלה. עם זאת, התפרצות המחלה נובעת לרוב מטריגר נוסף כמו מערכת חיסונית חלשה, לחץ נפשי, זיהומים חיידקיים או ויראליים בעור, שינויים באקלים, וגם מכה או שריטה חזקות שגרמו לטראומה לעור.

תסמיני הפסוריאזיס

תסמיני הפסוריאזיס הם נגעים אדומים המכוסים קשקשת לבנה- כסופה. נגעים אלה שכיחים בעיקר באזורים לחים כמו המרפקים, אחורי הברכיים, הקרקפת או אחורי האוזן. לנגעים יכול להתלוות גם גרד והם יכולים להסדק ולדמם.

תסמינים נוספים שיכולים להיות בסוגים מסויימים של פסוריאזיס: דלקות במערכות אחרות בגוף כמו מערכת העיכול או המפרקים, נקודות אודם קטנות (לרוב אצל ילדים לאחר דלקת גרון שגרם סטרפטוקוק), או לעיתים נדירות- נגעים מוגלתיים על כפות הידיים והרגליים.

אבחון וטיפול בפסוריאזיס

אבחון הפסוריאזיס נעשה בעיקר באמצעות הסתכלות של הרופא על העור והנגעים שבו. לעיתים יעזר הרופא גם בביופסיה. הטיפול בפסוריאזיס נעשה במגוון שיטות, מקומיות ומערכתיות. לא נמצאה עדיין התרופה לריפוי המחלה אך ישנן דרכים לשיפור המחלה ומניעת התלקחויות. להלן מספר דרכים לטיפול:

כיצד תסייע האירידיולוגיה באבחון?

המקור להתפרצות הפסוריאזיס הוא שונה מאדם לאדם. אין פסוריאזיס אחד הזהה לאחר. הפסוריאזיס הוא הסימפטום כשמקור הבעיה יכול להיות שונה לחלוטין. האירידיולוג יזהה את מקור הבעיה באמצעות בדיקה מעמיקה של קשתית העין.

כל איבר ומערכת בגוף מיוצגים ונראים על קשתית העין בגלל החיבור בין העין לכל מערכת באמצעות סיבי עצבים. חריצים, כתמים, הרחבה של האזור- כל אלה עשויים לסמן בעיה. האירידיולוג יזהה חוסר איזון שקיים בגוף. הגורם לפסוריאזיס יכול להיות גם גורם נפשי- רגשי שיזוהה אף הוא.

אם ברפואה הקונבנציונלית נדרשות לעיתים בדיקות רבות לזיהוי הבעיה או שניתן טיפול בסימפטום, האירידיולוג יגיע למקור הבעיה בבדיקה אחת ויחסוך זמן רב וטרטור למטופל ואף יציע טיפול במקור הבעיה.

כיצד תסייע האירידיולוגיה בטיפול?

לאחר זיהוי מקור הבעיה ימליץ האירידיולוג על הטיפול המתאים. פעמים רבות מדובר על שינוי תזונתי שיביא לאיזון החוסרים או העודפים שקיימים בגוף. הוצאת מוצרי מזון מהתפריט והוספת מוצרי מזון אחרים יכולות לגרום לשיפור ניכר.

כך גם תוספי תזונה הכוללים את המינרלים החסרים, טיפול הומיאופתי שיעודד תהליכים שנמצאים במצב תקוע. אם מקור הבעיה רגשי ימליץ האירידיולוג על דמיון מודרך, טיפול באמצעות פרחי באך ועוד. לרוב תהיה המלצה על טיפול משולב עם טיפול קונבנציונלי בהתאם לממצאי הבדיקה והאבחון.

דילוג לתוכן