ריפלוקס ואירידיולוגיהריפלוקס הויא תופעה בה חומצת הקיבה או אוכל שנמצא בתהליך עיכול בקיבה עולים מעלה אל הושט. להורים רבים מוכר המושג ריפלוקס בהקשר של תינוקות.

אכן בתקופת החיים הראשונה הריפלוקס הוא שכיח אך מגיל חצי שנה הוא הולך ופוחת. עם זאת, גם מבוגרים עלולים לסבול מריפלוקס. מומלץ לאבחן את הבעיה ולטפל בה בכדי לא לגרום לנזק תמידי לושט. מהם התסמינים של ריפלוקס? איך מאבחנים ומטפלים בתופעה? כיצד יכולה האירידיולוגיה לסייע באבחון ובטיפול?

ממה נגרם ריפלוקס?

בתתתית הושט ישנו הספינקטר או הסוגר- שריר טבעתי הבנוי כשסתום חד כיווני: כאשר האוכל יורד לכיוון הקיבה הוא נפתח ומיד לאחר מכן מתכווץ והנסגר. חולשה של השריר מסיבות שונות גורמת לו להיפתח ולאפשר מעבר של חומצה או מזון בתהליך פירוק מהקיבה אל הושט. חולשה בולטת של הספינקטר תהפוך את התופעה הזמנית או החד פעמית למצב כרוני המקשה מאוד על שגרת החיים ודורש טיפול. פגיעה בספינקטר התחתון יכולה לנבוע ממספר גורמים:

עליה במשקל: עליה במשקל יוצרת לחץ על אזור הבטן, מה שגורם להרפיה מסויימת של הספינקטר.

היריון: מעבר לעליה במשקל גם גורם לחולשה מסוימת של השרירים בעקבות הפרשת ההורמוןן פרוגסטרון).

תזונה: תזונה הכוללת מזונות שומניים, חריפים או חומציים.

בקע סרעפתי: במצב של בקע סרעפתי חלק מהקיבה עולה למעלה וכך תכולה של הקיבה עוברת את הספינקטר אל תוך הושט.

התסמינים של ריפלוקס

אחד התסמינים הבולטים ביותר של ריפלוקס הוא צרבת. לא כל צרבת מעידה בהכרח על ריפלוקס, אך כשצרבת מגיעה בתדירות של פעמיים בשבוע ומעלה יש לבדוק האם לא מדובר בריפלוקס. אירועי ריפלוקס החוזרים לאורך זמן ייצרו גם קשיים בבליעה בעקבות נזק הנגרם לרירית הושט.

החולה יכול לסבול גם מהקאות כאשר תוכן הקיבה מגיע עד לפה. אירועי ריפלוקס תכופים יגרמו גם לכאבים בחזה אשר מפורשים לעיתים כהתחלה של התקף לב. אם ישנו חשש כזה כדאי לגשת למיון, לכל היותר ירגיעו אתכם שלא מדובר בבעיה בלב. ללא טיפול יכול הריפלוקס לגרום לבעיות בושט כמו דימומים, דלקות או פצעים לכן כדאי לטפל כבר כשמתעורר החשש לריפלוקס.

איך מטפלים בריפלוקס?

הטיפול בריפלוקס הוא לרוב תרופתי באמצעות תרופות נוגדות חומצה. אלה מפחיתות את ייצור החומצה בקיבה. תרופות נווגדות חומצה עובדות בעזרת מנגנונים שונים כמו עיכוב משאבת מימן- PPI, תרופות החוסמות את הקולטן להיסטמין ועוד. במקרים קשים יותר ניתן טיפול כירורגי. הטיפול הכירורגי הפופולארי ביותר נקרא פונדופליקציה ובו מחוזק הספינקטר על ידי עטיפת הקיבה סביבו.

כיצד יכולה אירידיולוגיה לסייע באבחון?

באמצעות אירידיולוגיה ניתן לראות את כל האיברים הקשורים לריפלוקס כמו הושט, הקיבה, שריר הסוגר הראשון שנמצא תחת הושט ומשתקף בעין שמאל  וגם שריר סוגר נוסף הסמוך לתריסריון ומשתקף בעין ימין. ניתן לראות האם הבעיה היא פיזית- כמו קיבה צרה או ושט צר, האם הבעיה היא מכנית- עבודה לא יעילה מספיק של שריר הסוגר, האם הריפלוקס קורה בעקבות תהליך דלקתי בגוף או האם הגורם המרכזי או לפחות גורם נוסף שהוא רגשי, בגלל הקשר ההדוק שקיים בין גוף לנפש בכלל ובין מערכת העיכול לנפש בפרט.

כיצד תטפל האירידיולוגיה בריפלוקס

לאחר איתור מקור הבעיה הגורמת לריפלוקס ימליץ האירידיולוג על טיפולים בהתאם. אם למשל הבעיה היא קיבולת קטנה של הושט או הקיבה, יומלצו המזונות המתאימים שלא יתפסו מקום רב מדי ויגרמו לתהליך הפליטה של החומר. יומלץ על בניית תכנית תזונה מסודרת הכוללת את שעות הארוחה והכמות. אם ישנו חסר באנזימים או מינרלים יומלץ על שילוב תוספי תזונה. הטיפול יכול להיות גם באמצעות צמחי מרפא והומאופתיה ואם זוהה גורם רגשי גם שיטות הפונות לנפש כמו פרחי באך, דמיון מודרך ועוד.

דילוג לתוכן